Starta företag på 30 dagar – uppstarten!

Jag blev så himla glad över den positiva responsen jag fick när jag berättade att jag och syster ska starta företag tillsammans – superkul att så många av er vill hänga med på resan! Sedan dess har vi jobbat på för fullt och idag har vi redan kommit till dag 7 av 30 (herregud så tiden flyger när man har roligt) och då tänkte jag att det kunde sitta på sin plats med en liten ”veckorapportering”. Lite reflektioner över hur det känns just nu helt enkelt. Jag har ju varit väldigt duktig att uppdatera insta stories med allt som hänt under veckan så du som inte tittat där ännu, gör´t. Och glöm inte att svara på veckans fråga som ni hittar längst ner i detta inlägget – skulle uppskatta det mycket! 😃

Dag 1 fredag 23nov – idé

Idén föddes som sagt när jag och Nicole pratade i telefon och vi bestämde oss för att träffas dagen efter för att gå igenom allting och knåpa ihop några produktprover.

Dag 2 lördag 24nov – produktprover

Jag åkte upp till Stockholm och så träffades vi på en tygbutik där vi valde ut tio passande tyger och sedan åkte vi hem till Nicole i Nynäshamn för att ha en liten ”tomteverkstad”. Jag mätte och ritade och hon fållade och sydde. Innan vi gick och la oss hade vi alla tre produktproverna färdiga vilket var en minst sagt skön känsla.

Dag 3 söndag 25nov – företagsnamn

Jag sov över till lördagen då vi började dag 3 med té, scones (eller skååns som Anders säger – hahaha!) och brainstormning kring varumärkesnamnet. Efter måååååånga om och men bestämde vi oss i alla fall för ett namn, sedan räknade ut hur mycket material vi skulle behöva köpa till vår första batch och spikade dessutom en grovplan för den kommande veckan (Nicole är ansvarig för att göra själva produkterna eftersom hon är superduktig på att sy och jag är i princip ansvarig för allt annat.)

Dag 4 måndag 26nov – offertförfrågning

När vi planerade denna uppstartsvecka tänkte vi att vi skulle prioritera det vi trodde skulle ta längst tid allra först i kalendern. Och det gjorde vi rätt i. För de 300 brickorna vi beställde kommer vi nämligen inte att få levererat förrän den 19 december, vilket innebär att vi bara kommer att ha tre dagar på oss att 1) sy fast brickorna på tyget och 2) ta ALLA produktbilder som vi ska ha till webbshopen. Det blir tight, men det går.

Dag 5 tisdag 27nov – registrering

Detta var minst sagt stora ansökningsdagen! Till att börja med ansökte jag om att starta aktiebolag på verksamt.se och för att kunna skicka in ansökan måste man ha en elektroniskt bankintyg från sin bankman men jag fick inte tag i min bankman (eller bankkvinna rättare sagt) så jag fick ringa runt som en tok för att få tag i en tillfällig efterträdare till henne. När registreringen väl gått igenom registrerade jag domännamnen .se .com och .nu och så passade jag på att registrera användarnamnet även på instagram. Väntar dock tills registreringen gått igenom i början av nästa vecka med att berätta vilket namn vi valt.

Dag 6 onsdag 28nov – beställning

Av de tio offertförfrågningar jag skickade i måndags så kom sex av dem tillbaka med positivt svar, medan fyra av dem inte hade möjlighet att hjälpa oss trycka upp brickorna alls eller tidigast efter jul. Eftersom vi har 30 dagar som deadline så gick de bort på en gång. De kvarvarande sex stycken gav alla samma tidigaste leveransdatum men priset var långt ifrån samma… Den billigaste landade på 2000kr exklusive moms och den dyraste var tre gånger så dyr (!) på över 6000kr exklusive moms. Vi valde givetvis den billigaste eftersom kvaliteten på produktkorrekturen verkade vara exakt lika hög på dem allihop och dessutom var han med billigast offert trevligast. Check!

Dag 7 torsdag 29nov – fakturabetalning

Företagets första fakturor betalades till bolagsverket, crystone och företaget som levererar brickorna. Tillsammans med tygproverna är vi uppe i 5682kr i utgifter, 0kr i intäkter. Pengar rullar ut som de ska – det går bra nu! 😂

Veckans bästa: att vi prioriterade rätt och började med offertförfrågningarna redan i måndags, vågar inte ens tänka tanken hur det hade gått om vi väntade en vecka med att beställa!

Veckans sämsta: att både jag och Nicole blev lite stressade när vi insåg att ingen av firmorna kunde leverera innan den 19dec. Det blev ett litet krismöte över telefon där på kvällskvisten men redan morgonen därefter hade vi faktiskt funnit oss i att – ja, det kommer bli till att göra allt klart till det datumet utom bara just brickorna och bilderna som helt enkelt får bli att sitta med in i det sista fram till julafton då våra 30 dagar går ut.

Veckans reflektion: att jag har kommit in i mina nya rutiner osedvanligt fort och trivs verkligen sååå bra med vardagen här på mitt mysiga kontor som jag inredde i somras. Jag älskar de tidiga morgnarna, de avkopplande lunchpromenaderna och mitt lilla kontorsljus som tänds när mörkret smyger sig på. Underbart härlig känsla!

Veckans fråga till er: nästa vecka är det prioriterat för mig att bygga vår webbshop och jag behöver all feedback och input jag kan få. När ni handlat i webbshopar (oavsett vilka produkter det handlat om,) vad har varit bra och mindre bra? Vad finns det för störningsmoment som vi ska undvika? Och vad har ni för tips, råd eller idéer vi bör gräva djupare i?

Over and out från en superpeppad entreprenörska! 🤩❤️

14 reaktioner till “Starta företag på 30 dagar – uppstarten!

  1. Att det ska vara lätt att hitta info om frakt, returrätt och dyl behöver jag knappast säga men ändå…
    Jag uppskattar också mycket om man inte måste handla på kort – det har fått mig att avstå köp mer än en gång. Av olika anledningar.
    Faktura, förskottsbetalning eller swish är många gånger att föredra. Företag som jag aldrig handlat av eller direkt känner till innan handlar jag ENBART av om få först betala sedan är ett alternativ. Det känns seriösare så.

    Gilla

    1. Sååå himla bra feedback Laila – tack snälla!! 🙏🏼🙏🏼🙏🏼 Sida med info fixar jag lätt, swishbetalningar blir säkert svårare att få till rent logistiskt sett men jag ska VERKLIGEN försöka för jag håller med dig och har också avstått köp några gånger för att det inte känns säkert att lämna ut sitt kortnummer på nätet. 👌🏼👌🏼

      Gilla

        1. Ja, företagsswish har jag till mitt andra företag – jag tänkte mer på någon typ av betallösning för webshopen som accepterar swish på ett smidigt sätt. Men jag ska gräva djupare i det imorgon! 👌🏼✨

          Gilla

          1. Aha, jag har en insta vän som säljer på nätet. Hon har AB och på hennes sida är det smidigt att betala med swish tycker jag då man som kund bara klickar på knappen typ och sedan får swish infon i mailen. Tror det är en smidig lösning för Beatrice också – du får gärna kontakt uppgifterna till henne om du vill. Ni är på intet sätt konkurenter så jag tror hon gärna tipsar om du är intresserad.

            Gilla

  2. Hej, hur gör man med betalningsfunktioner osv. på egen webbshop, eller rättare sagt, ni har ju en egen webbsida utan webbshop tools, eller? Jag har en shop på Etsy plattformen, där är ju allt förinställt och man betalar för det. Hur funkar det med en egen plattform/sida? TACK!

    Gilla

  3. Grattis till första veckan! Jag gillar när jag kan välja swish, internetbank eller faktura utan avgift. Kort gillar jag inte eftersom jag inte har kreditkort enbart bankkort. Precis som någon skrev på insta vill jag handla klart först innan jag går till kundkorgen. Och väl där ska det vara enkelt att ta bort/ändra antal. Och frakt ska tydligt framgå i villkoren/vid varan så man vet innan. 🙂
    Kram och fortsatt lycka till!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s